Het zomerseizoen 2014 gingen we in met een nieuwe (elegante) locatie voor secretariaat, elektronische tijdopname en geluidsinstallatie. Alleen kende dit hele verhaal niet zo’n vlot verloop … maar inmiddels hebben we de sleutel in ons bezit, maar ontbreekt nog enkel een “gebruiksovereenkomst” om de secretariaatsruimte officieel en permanent in gebruik te kunnen nemen.
De oude aankomsttoren – ons jaren ter beschikking gesteld door een welwillende sponsor – beleefde – na 7 jaar trouwe dienst – zijn laatste uren in het gemeentepark. Zijn (positieve) taak als aankomsttoren bij KAPE-meetings en zijn (negatieve) taak als oord van vandalisme, liep in maart 2014 op zijn einde.
Met dank aan de firma …
… voor de sportieve steun en het herhaald herstellen van de beschadigingen aan “onze” toren.
DE PLANNING
De belofte van het gemeentebestuur om een “vaste” aankomsttoren te installeren, komt nu wel erg dicht bij verwezenlijking. Sportschepen Koen Helsen deelde ons de planning mee voor de werken aan deze nieuwe aankomsttoren.
- 24.02.2014 – plaatsing rijplaten en rooien boom
- 25.02 -> 28.02.2014 – funderingswerken
- 10.03 -> 14.03.2014 – plaatsing bureelunits
- 17.03 -> 21.03.2014 – afwerking + cederbekleding.
De nieuwe aankomsttoren beslaat een oppervlakte van 6 m x 3 m in 2 bouwlagen. Onderaan is er bergruimte, bovenaan zitten de administratieve diensten, de elektronische tijdopneming en de geluidsinstallatie. De bovenverdieping is toegankelijk via een externe trap achter het gebouw. Om de integratie in de parkomgeving te optimaliseren, worden de units aan de buitenzijde bekleed met cederhout.
Voor de nieuwsgierigen … het gaat er zo uitzien !
De firma “Real” uit St. Gillis-Waas zorgt voor de plaatsing van de bureelunits voor een bedrag van 41.520 € (exclusief BTW).
BOMEN SNEUVELEN (24.02.2014-25.02.2014)
De werken aan de aankomsttoren startten stipt op maandag 24 februari met het rooien van 2 bomen aan de rand van de atletiekpiste. Pijnlijk voor het “groene” hart van iedereen, maar een oorzakelijk gevolg van het feit dat deze atletiekpiste nu eenmaal in een schitterende parkzone ligt. En het is – jammer genoeg – onmogelijk om een omelet te maken, zonder eieren te breken. Om de bureelunits op de juiste locatie te kunnen plaatsen, moesten 2 bomen uit de lange rij het loodje leggen.
Wie een put graaft voor een ander … zet er een aankomsttoren in !
BETONFUNDERING (27.02.2014)
Deze betonfundering zou moeten volstaan om de 2 bureelunits … en onze secretariaatsmedewerkers te kunnen dragen !
… EN DAN DE COMPLETE STAND-STILL (10.03.2014 t.e.m. 14.03.2014)
Het blijft altijd een raadsel hoe het komt dat de kalender van een aannemer zo verschilt van wat er eerst wordt ingepland. Zo bleef de betonfundering – ondanks de planning – een weekje onaangeroerd in het gemeentepark liggen. Uiteraard heeft dat ook zijn voordelen … het beton zal zeker voldoende uitgehard zijn.
PLAATSEN BUREELUNITS (17.03.2014)
Terwijl het bedrijf dat voor de houten bekleding van de bureelunits was ingehuurd zijn opwachting al maakte, was men nog volop bezig met het plaatsen van de dubbele container. Gelukkig is dit slechts een beetje werk … zodat ook de heren van het houtwerk vandaag al aan de slag konden … netjes volgens de planning. En zo zitten we weer op schema !
Zo ziet de ruwbouw er dus uit …
HOUTBEKLEDING on the move (18.03.2014)
De bekleding van de containerunits met cederhout is volop aan de gang. Stilletjesaan krijg je een beeld van hoe deze aankomsttoren er aan de buitenkant zal uitzien. Tegen het einde van deze week zouden alle planken op het witte karkas moeten hangen en dan is de integratie in het gemeentepark een feit. De toren kan je niet wegstoppen … maar in hout past hij toch al wat beter in zijn omgeving.
… de planken cederhout verstoppen stilaan het witte karkas van de containerunits !
IN DE PERS (19.03.2014)
In de lokale “Burgerkrant” van maart 2014 verscheen volgend artikel over de aankomsttoren:
PLANKJES VOOR DE 1ste VERDIEPING (20.03.2014)
De stellingen rond de aankomsttoren gaven het al aan … ook de eerste verdieping moest nog een lading cederhout te verwerken krijgen. En – rustig en bedaard – nam het aantal latjes op de bovenste container dan ook toe.
Aan de loketzijde van de aankomsttoren (kant Bergstraat), is alles al volledig afgewerkt … nu de voor- en achterkant nog. Eén ding is zeker … wat de houtbewerking betreft zitten we perfect op schema !
… loketzijde aan de inkom Bergstraat zit helemaal in het cederhout …
… EEN TRAPJE VERDER (21.03.2014)
Ons enthousiasme over de vooruitgang van de houtbekleding werd vandaag even getemperd. Laat ons het er – gemakshalve – op houden dat enkele forse regenbuien een stokje staken voor het voltooien van de bekleding van de containerunits. De deadline om op het einde van de week volledig in het hout te staan, is dus niet gehaald.
… deze witte onderdelen zitten nog te wachten op een latje cederhout …
Wat wel helemaal volgens de planning verliep, was het plaatsen van de toegangstrap naar het zenuwcentrum van deze aankomsttoren: de 1ste verdieping.
.. en helemaal afgewerkt ziet de achterzijde van de aankomsttoren en nu zo uit …
NOG 1 DUBBEL DEURTJE TE GAAN … (24.03.2014)
Maandag verschenen de houtbewerkers weer in het gemeentepark met heel hun hebben en houden. Op het einde van de werkdag bleef er nog een klein restje te gaan … de twee panelen van de rechtse deur van de bergplaats op het gelijkvloers wachten nog op een beschermende laag cederhout.
HOUTBEKLEDING FINITO ! (25.03.2014)
De laatste dag van onze “houtbewerkers” heeft een compleet houten aankomsttoren opgeleverd. Rondom is er geen spoor meer te vinden van de originele containers … en zo heeft de toren zich aangepast aan de groene omgeving van het gemeentepark.
De achterzijde – mét trap – was eerder al volledig in orde.
DE AFSLUITING IS KLAAR (04.04.2014)
De gemeentediensten waren op vrijdag uitgerukt om de omheining te herstellen in de buurt van de aankomsttoren. Op het einde van de dag was de overbodige draadomheining weggenomen en waren de gaatjes aan beide zijden van de toren netjes opgevuld, met aan de kant van de kleedkamers het toegangspoortje tot de atletiekpiste.
DE KABELTJES KOMEN ERAAN (08.04.2014)
De kabels voor elektriciteit en elektronica werden vandaag bevestigd. Niet via de binnenzijde van de containers, maar op het cederhout aan de buitenzijde. Mits een stevige en elegante afdekking is dit een bruikbaar alternatief. Alleen … de aansluiting van de kabels is nog niet gebeurd, zodat het uittesten van de apparatuur nog niet volledig kan gebeuren.
Rond de toren – aan het inschrijvingsloket én het toegangspoortje – werd ook het zand geëgaliseerd. Nu nog een harde bevloering – tegels werden al wel opgeofferd aan dolomiet – aanvoeren … en met natte voeten aanschuiven behoort tot het verleden.
ELEKTRICITEIT en ELEKTRONICA … jazeker ! (14.04.2014)
Na de definitieve aansluiting van de elektriciteit in de aankomsttoren, kon een tweede testbeurt van de elektronica gebeuren. Wat defecte kabeltjes zorgden voor beeldproblemen, maar de “handige Harry’s” van de Sportdienst kregen de installatie perfect aan de praat. Nog wat afregelen, het juiste plaatsje voor de camera definiëren … en de elektronische tijdopname zal haar werk opnieuw kunnen doen. Onze eigen inbreng de voorbije week, heeft er alvast voor gezorgd dat het belangrijkste deel van de installatie operationeel zal zijn tegen de eerste wedstrijd.
DOLOMIET (15.04.2014)
Rond de aankomsttoren werden enkele zakjes dolomiet uitgestrooid. Hoewel we aan het inschrijvingsloket liever een vaste grondbedekking hadden gezien (met het oog op regenachtige omstandigheden bij wedstrijden), kunnen we nu (even) best leven met deze oplossing. Dolomiet is nog altijd een betere oplossing dan het zwarte zand dat eerst de dienst uitmaakte.
KABELBEDEKKING (17.04.2014)
Door het plaatsen van de elektriciteits- en elektronicakabels aan de buitenzijde van het gebouw, was het ook nodig om deze van een bescherming te voorzien (tegen de weersomstandigheden en vandalisme in het gemeentepark). Gelukkig werd er geopteerd voor een houten kabelgoot, die alvast een stuk beter past bij de “look” van de toren, dan het eerder aangekondigde aluminium U-profiel. Mooi zo !
DE SLEUTEL … voor even (17.04.2014)
En nog goed nieuws … vandaag mochten we ook de sleutel van de aankomsttoren in ontvangst nemen. Al is het maar voor even ! Na de wedstrijd van zondag moet deze weer ingeleverd worden en zal de toren nog even verder ongebruikt door het leven moeten gaan. De reden daarvoor is dat de “definitieve” oplevering van het gebouw nog niet gebeurd is. In “ambtenarees” een logische procedure, als gebruiker wel een beetje lachwekkend … want voor de eerste wedstrijd mogen we er (tijdelijk) dan – zonder “definitieve” oplevering – wel in !
DE OFFICIËLE OPENING (17.04.2014)
Met “de sleutel in de hand, komt men door het ganse land” … en dat mocht hier ook wel gezegd worden. We hebben dan ook al voor een eerste sleutelmoment gezorgd: de officiële opening van de aankomsttoren. Hoewel: het ging hier uiteraard enkel om de officiële opening van de rolluiken … de échte inhuldiging laten we over aan de bouwheren van dit project, waardoor de atletiekpiste – eindelijk – als “helemaal af” kan gerangschikt worden. Dank aan iedereen die er aan heeft meegewerkt ! Ondanks een erg bekritiseerbare procedure en afhandeling, zijn we als club erg tevreden dat we eindelijk de 21ste eeuw zijn ingestapt op dit vlak !
DE INGEBRUIKNAME (20.04.2014)
Met de “Beker van Vlaanderen Pupillen- en Miniemen-Jongens” op zondag 20 april, konden we al even proefdraaien. En de nieuwe aankomsttoren bij de atletiekpiste in het gemeentepark heeft – weliswaar met een “noodoplossing” voor de elektronische tijdopname – zijn vuurdoop goed doorstaan. Indien de gebreken en tekortkomingen nog – op een redelijk korte termijn – worden opgelost door de gemeentediensten, gaan we als club nog veel plezier beleven aan deze nieuwkomer ! Na 8 jaar eindelijk in de 21ste eeuw gestapt … en nu een “volwaardige” accommodatie om alweer een stapje te zetten naar iets belangrijkere wedstrijden.
De schepenen Koen Helsen en Luc Janssens kwamen al een kijkje nemen tijdens deze première !
Nu wordt het nog even afwachten wat er met het lijstje “kleine” en “grote” opmerkingen gaat gebeuren, om deze aankomstoren optimaal te kunnen gebruiken zonder “noodoplossingen” ?
Wat staat er nu nog te doen:
– het aanleggen van een toegangshelling tot de bergplaatsen.
– plaatsen van deurpomp op toegang secretariaat om schokken op te vangen.
– uitbreiding aantal stopcontacten in het secretariaat.
– opening buitenwand maken voor bekabeling geluidsinstallatie naar externe geluidsinstallatie.
– plaatsen van haken waardoor de vensters niet permanent dicht waaien.
– het installeren van schijnwerpers op het dak.
– het plaatsen van een mechanisme om de camera een vaste plaats te garanderen.
– … en liefst ook nog een verharde bevloering vóór het inschrijvingsloket om bij nat weer ook met droge voeten te kunnen inschrijven.
Nu is het weer aan de gemeentediensten om daar werk van te maken. Wait and see !
… EN WAT GEBEURDE ER DAN ?
Na onze meeting van 20 april 2014 hebben wij – op verzoek van de dienst “patrimonium” zelf – onze kleine en grote “opmerkingen” schriftelijk overgemaakt. Nadenken over wat kon en niet kon, heeft dan weer even geduurd – want na wat aandringen – kregen we een maand later – op 22 mei 2014 – een officieel antwoord van het schepencollege. En dat viel best tegen !
Wat kon wel:
– het plaatsen van de deurpomp en stormhaken aan de ramen.
Wat kon op onze kosten (?):
– het aankopen en plaatsen van de schuine helling om het materiaal in de bergplaats van de container te kunnen plaatsen. Vreemd dat de gebruiker hier moet opdraaien voor de kosten van de bouwheer … maar goed: onze Raad van Bestuur heeft besloten om deze werken op eigen kosten uit te voeren om de boel een beetje werkbaar te maken.
Wat kon niet:
– uitbreiding aantal stopcontacten in het secretariaat.
– opening buitenwand maken voor bekabeling geluidsinstallatie naar externe geluidsinstallatie.
– het installeren van schijnwerpers op het dak.
– het plaatsen van een mechanisme om de camera een vaste plaats te garanderen.
– een verharde bevloering vóór het inschrijvingsloket.
Bovendien hadden we ons iets “té kritisch” uitgelaten over de behandeling van het dossier, waardoor we door het gemeentebestuur op het matje werden geroepen … niet om over de fundamentele problemen te praten (zo bleek), maar enkel om te melden dat de boodschapper zijn negatieve boodschappen wat “vriendelijker” moest formuleren.
EN DAN ?
Inmiddels zijn we weer al een maand verder en is er – voor zover wij weten – van de beloofde werken nog niets uitgevoerd. Helaas kunnen we dat echter niet nakijken, want na bijna 4 maanden nà de voltooiing van de aankomsttoren hebben we nog steeds geen officiële toelating om de aankomsttoren en de bergplaatsen te gebruiken. We mankeren immers nog een belangrijk onderdeel … de sleutel !
DE SLEUTEL (04.06.2014) ?
Sinds de bouw van de aankomsttoren, hebben we van het gemeentebestuur twee keer – kortstondig – de sleutel van het gebouw in handen gehad. Op de vrijdag vóór onze meetings mochten wij hem komen ophalen, op de maandag moest hij terug ingeleverd worden. Ondertussen staat de toren er bijna 4 maanden tijdens de trainingen ongebruikt bij … al was het natuurlijk wel de bedoeling om de bergplaatsen ook in gebruik te nemen voor het materiaal dat dagelijks door onze trainers wordt gebezigd. Maar om de deuren te openen, is er natuurlijk een sleutel nodig … en, juist ja … die hebben we nog niet. Het officieel verhaal is dat er nog een gebruiksovereenkomst moet opgemaakt en ondertekend worden … iets waar wij overigens geen probleem mee hebben indien de voorwaarden aanvaardbaar zijn … maar dat papiertje moet toch wel een héél lange weg afleggen om uit de gemeentelijke printers te rollen.
Mochten onze leden zich dus afvragen waarom wij deze aankomsttoren nog steeds niet volwaardig kunnen gebruiken … dan zijn ze nu bijgepraat !
DAAR IS HIJ, DAAR IS HIJ … DE SLEUTEL ! (28.07.2014)
Juicht KAPE-ërs, juicht … na nog maar eens een “vriendelijk” mailtje – nu naar de burgemeester – was er weer wat schot in de zaak van de aankomsttoren gekomen. Voor enkele noodzakelijke werken in de containerunits werden toezeggingen gedaan over een (mogelijke) uitvoeringsdatum door de technische diensten van de gemeente en vooral … we mochten de sleutel van de aankomsttoren (eindelijk) langer dan 3 dagen in ons bezit houden. Tot 30 september kregen we nu dit kleinood en konden we beginnen met te bekijken hoe we de bergruimte op het gelijkvloers het best kunnen inrichten.
GEBRUIKSOVEREENKOMST ?
Bedoeling was om vanaf 1 oktober te starten met een officiële “gebruiksovereenkomst” tussen gemeente en club voor de secretariaatsruimte op de 1ste verdieping. Maar inmiddels zijn er rond dit contract een resem problemen opgedoken – vooral van financiële aard – waardoor de ondertekening van de overeenkomst nog steeds niet gebeurd is.
In het eerste voorstel van het schepencollege werd een gebruiksvergoeding van 150 € per kwartaal geëist d.w.z. 600 € per jaar. Met een 6-tal organisaties met elektronische tijdopneming per seizoen, betekende dit een bedrag van 100 € per meeting. Buiten proportie … als je weet dat de hele atletiekaccommodatie slechts 10 € kost per gebruiksdag. Bovendien was onze club hierdoor – opnieuw – de enige die een vergoeding moet betalen voor het gebruik van lokalen bij outdoorfaciliteiten.
Na nieuwe briefwisseling en enkele gesprekken, kwam er van het schepencollege een “aangepast” voorstel. De prijs werd verminderd tot 500 € (!) per jaar en dit voor een verplichte periode van 20 jaar. Op deze manier betaalden we als club in totaal 10.000 € als ons deel voor de bouw van deze aankomsttoren … 20 % van de bouwprijs van 50.000 €. Ook dit nieuwe voorstel werd door onze Raad van Bestuur verworpen.
Momenteel ligt er – nà nog maar eens overleg-op-hoog-niveau – een tegenvoorstel van KAPE – ten bedrage van 200 € per jaar – op tafel bij het schepencollege. Tot op heden is er nog geen reactie gekomen op ons voorstel. Op basis van dit antwoord zal de verdere samenwerking tussen onze club, de gemeente Kapellen en de Gemeentelijke Sportdienst bekeken worden.
Het “ware verhaal” van de bouw van deze aankomsttoren, zou ongetwijfeld een bestseller worden … maar de publicatie van deze non-fiction-story houden we nog even achter de hand. Het blijft het dilemma van deze aankomsttoren: zeg je hardop dat slechte planning, onkunde, gebrek aan communicatie en lange tenen een “probleem” zijn. Of hou je dat voor jezelf om de “goede relaties” met de gemeente niet te verstoren ? Iets om over na te denken !
Maar laten we wel eerlijk zijn … het fraaie resultaat katapulteert ons weer een stuk verder in “de vaart der volkeren” op atletiekgebied … mochten we er eindelijk – permanent en tegen een aanvaardbare prijs voor onze club – contractueel gebruik van kunnen maken. De manke procedure zullen we er dan maar als een fait-divers bijnemen !
… wordt (hopelijk) vervolgd !